יפן, חלק ו': סטייק מושלם, וסיכום

[על פרות שמקבלות מסז', על אכילה בריאה, ועל איך היה]

כפי שאפשר כבר להבין מהפוסטים הקודמים בסדרה, שני מוטיבים שבולטים בעיניי מאוד בתרבות היפנית הם חיבה לאיכות חסרת פשרות, ואובססיביות. זה כנראה גורם מרכזי לכך שהאוכל שלהם כל כך מעולה – גם המטבח היפני עצמו, וגם האוכל שאינו יפני (מאפיות וקונדיטוריות מדהימות, אוכל סיני מצויין, וגם כמה טעימות של אוכל מערבי, כולם מצויינים). שני המוטיבים הללו מתנקזים לתוך תענוג ששמרתי לסוף – בשר קובה.
לא ברור איך זה התחיל, אבל בקצרה, בקר בסגנון הואיגיו (שמקורו הוא בעיר קובה, ולכן הכינוי דבק) הוא בקר שאגדות רבות אופפות את אופן הגידול שלו – החל מהשקיית הפרות בבירה במקום במים, עיסוי מתמיד של הפרה, ועד להשמעת מוזיקה מרגיעה. אין לי מושג כמה מהאגדות נכונות, אבל מה שכן, התוצאה היא בשר פנטסטי, עם שיוש מושלם של שומן:

kobe-beef

הסטייק הזה הוגש לי, בעיר קובה עצמה, כמה כיף. מסעדות הואיגיו נחשבות יקרות ומפוארות, אבל אל דאגה, בצהריים ובמקומות הנכונים זה עדיין עולה פחות מסטייק רגיל ברוב המקומות בארץ. והטקס עצמו נחמד גם כן: השולחן בנוי סביב פלטה לוהטת ומבהיקה, והטבח המעומלן מגיע, שואל מה אתה רוצה לאכול, ואחרי הבחירה מראה לך את הסטייק שבחרת (כדי לוודא שהכל בסדר), ומתחיל לצלות מולך. קודם כל, שום קלוי בחמאה, ואז ירקות (באק צ'וי, דלעת ערמונים, נבטים), ואז, הסטייק עצמו, שכשהוא מוכן למידה הרצויה, נחתך על ידי הטבח, ומוגש כלאחר כבוד.

kobe-beef-ready

(אפשר לשים לב שהסטייק מוגש כשהוא חתוך, כשלמעשה כל האוכל היפני מגיע כשהוא מוכן לאכילה באמצעות צ'ופסטיקס וכף. זה די נחמד, לאכול בעזרת יד אחת בלבד, אבל זה בעיקר גורם לאכול בביסים יותר קטנים, ולכן לאכול יותר לאט. זה יותר בריא, וגם עוזר להתרכז יותר באוכל, ורק כשחזרתי לארץ אחרי שלושה חודשים של טיול באסיה גיליתי כמה התרגלתי לאכול בקצב הכיפי הזה.)

אז בשר הקובה היה תענוג מיוחד, שבהחלט שווה את ההשקעה ואת הטקס. וגם זו הייתה עוד אטרקציה מוצלחת שהגיעה בסוף הטיול שלי ביפן, שהיה, כמו שכבר אפשר להבין, אטרקציה קולינרית אחת גדולה.

ואני יכול לסכם את החוויה היפנית הפרטית שלי. נראה שכתבתי פה הרבה, אבל באמת שזה על קצה המזלג. לא רק שנשאר המון חומר על רצפת חדר העריכה, ולא רק שכנראה וראיתי הרבה דברים שהיו מעניינים ביותר אבל לא הייתי מודע אליהם. אלא בעיקר, כי הטיול הזה היווה דגימה מקרית לחלוטין של המטבח היפני, מקומות שנקרו בדרכי, כמעט וללא תכנון מוקדם. המטבח היפני כל כך רחב ומגוון, עם מסורת עתיקה, השפעות מודרניות, ושוני מובחן בין מחוז למחוז – צריך המון זמן בשביל להכיר אותו באמת. ומכיוון שאני רק מטייל שמאוד אוהב לאכול, ומאוד סקרן לגבי האוכל והתרבות שמסביבו, אז אני מרגיש צורך בדיסקליימר. הפוסטים האלו על יפן לא מתיימרים להביא סקירה מקיפה ונטולת שגיאות של האוכל היפני, אלא רק את זווית הראייה שלי על הנושא, אחרי שלושה שבועות (עמוסים ומסחררים, אבל שלושה שבועות) במדינה המרהיבה הזאת. פשוט, האוכל ביפן היה כל כך מוצלח, שהייתי חייב לשחרר את זה הלאה, לשתף.
לסיכום: כיף, כיף גדול ביפן. מטבח מגוון ומצויין, שמבוסס בעיקר על אורז, דגים, וקצת ירקות, אבל לא רק. פשטות, מיומנות פנטסטית, אלגנטיות, דיוק, ובעיקר טעם. כי הכל טעים, ומרגיש טוב, ועושה חשק לעוד. מקווה שמתישהו עוד אחזור לשם.

sashimi

אחרי היפניזציה שעבר הבלוג בזמן האחרון, אולי התפספסה העובדה שזו הייתה רק התחנה הראשונה בטיול. בחלק הבא – ביקור קצר בפיליפינים, ואז למדינה עם מטבח מסחרר אחר – וייטנאם.

6 תגובות

מתויק תחת טיול, תרבות

6 תגובות ל-“יפן, חלק ו': סטייק מושלם, וסיכום

  1. איזה כיף! ואני סקרן מאד לגבי ויאטנם!

  2. אני זוכר שאמרו לי פעם שתנאי הגידול של בשר הקובה היה השקייה בבירה (מרכך את הבשר). בכל מקרה, עיסוי לא ירכך שריר, אלא מה שירכך אותו הוא מניעת תנועה. יותר הגיוני שבשר הקובה זה עגלים או פרות שמגדלים כמו עגלי חלב ולא נותנים להם לזוז.

    אגב, יצא לך לאכול בופיס בפיליפינים? זה דבר שאני כבר הרבה זמן רוצה להכין ולא מוצא מרכיבים (מחכה לכתבה על ויטנאם והפיליפינים :)).

    • מרקוביץ'

      האגדות לגבי המסז' טוענות שזה הופך את הבשר למשויש לכל רוחב הנתח, ולא קשורות לריכוכו. אבל כאמור, לא חקרתי את הנושא ממש לעומק, עדיין.

      ובקרוב, וייטנאם ופיליפינים, בקרוב 🙂

  3. אגרתי את כל הפוסטים על יפן וקראתי ברצף, עכשיו אני נאלץ להתמודד עם רצון עז לעזוב הכל ולטוס לשם. נשמע שהיה לך טיול מרתק, כולי קנאה

להשאיר תגובה

